مجتمع پتاس خور

اولین تولید کننده پتاس در ایران

مجتمع پتاس خور

اولین تولید کننده پتاس در ایران

مجتمع پتاس خور

اولین تولید کننده پتاس در ایران و یکی از بزرگترین تولید کنندگان پتاس در خاورمیانه می باشد. این مجتمع با وسعت معدنی دو هزار کیلومترمربع در استان اصفهان - شهر خور واقع شده است. این مجتمع با هدف تولید سالانه پنجاه هزار تن کلرید پتاسیم بعنوان کود شیمیایی و سیصد هزار تن کلرید سدیم جهت مصارف پتروشیمی، خوراکی و داروئی و سی هزار تن هیدروکسید منیزیم افتتاح و به بهره برداری رسیده است.آدرس تلگرام :

تولید کلریدکلسیم در واحد پتاس

چهارشنبه, ۴ دی ۱۳۹۲، ۰۹:۰۴ ق.ظ

متن خبر وبلاگ پیام خور در مورد تولید کلرید کلسیم

پیام خور: برای اولین بار در کشور از سرریز شورابه های استخرهای تبخیر خورشیدی واحد پتاس شهرستان خورو بیابانک کلریدکلسیم تولید شد.

 

کلرید کلسیم برای ذوب برف و یخ سطح معابر و جاده های کوهستانی در زمستان ، کنترل گرد و غبار جاده های خاکی و تثبیت خاک مناطق کویری ، صنایع شیمیایی ، صنایع نفت و گاز و شتاب دهنده بتن برای فصل زمستان استفاده می شود. در فرآیند تولید کلرید کلسیم از این شورابه ها ابتدا کلرید منیزیم آن حذف و محلولی از کلرید کلسیم تولید می شود که از این محلول برای ذوب برف و یخ معابر و جاده های کوهستانی و کنترل گرد و غبار جاده های خاکی و تثبیت گرد و غبار در مناطق بیابانی ، رملی و کویری استفاده می شود. مجری طرح پتاس شهرستان خورو بیابانک گفت : وجود غلظت بالای کلرید کلسیم در شورابه های دریاچه نمک خور و بیابانک و مصارف متعدد این ماده صنعتی در صنایع ، تحقیق و توسعه واحد پتاس را برآن داشت تا راه های استخراج کلرید کلسیم از شورابه ها را برای اولین بار در ایران بررسی کند. آقای شبانی افزود : از آغاز اجرای این طرح در این هفته تاکنون بیش از 300 مترمکعب کلرید کلسیم تولید شده است. وی گفت : در این واحد صنعتی از شورابه های دریاچه نمک ، نمک صنعتی وکارنالیت ( مواد اولیه پتاس) و در استخرهای تبخیر خورشیدی در هر لیتر 450گرم کلرید کلسیم و 200گرم در لیتر کلرید منیزیم تولید می شود. ارزش جهانی هر متر مکعب کلرید کلسیم بین 140 تا 170 دلار است. آقای خادمی کارشناس شیمی و مسئوول واحد تحقیقات پتاس خورو بیابانک گفت : کلسیم در صنایع غذایی و دارویی بعنوان یون کلسیم و در کشاورزی برای اصلاح خاک به منظور کاهش سدیم خاک و بهبود کشت افزایش عمر مفید میوه‌جات و سبزیجات و تامین کلسیم مورد نیاز خاک ، صنایع لاستیک سازی ، فولاد سازی ، کاغذ سازی ، نساجی ، سرما زا و خشک کردن مواد و جذب رطوبت مواد نیز کاربرد دارد. کارخانه پتاس در خورو بیابانک قادر است علاوه بر استفاده از پساب و شورابه های دریاچه نمک سالیانه 50 هزار تن پتاس برای مصرف کشاورزی 300 هزار تن هیدروکسید منیزیم و حدود 3 میلیون تن نمک صنعتی تولید کند. هم اکنون حدود 200 نفر در مجموعه کارخانه پتاس اشتغال دارند.

  • ۹۲/۱۰/۰۴
  • ۵۴۲ نمایش
  • مجتمع پتاس خوروبیابانک

تثبیت خاک

کلریدکلسیم

کلرید منیزیم

شورابه

خور

واحد پتاس

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی