مجتمع پتاس خور

اولین تولید کننده پتاس در ایران

مجتمع پتاس خور

اولین تولید کننده پتاس در ایران

مجتمع پتاس خور

اولین تولید کننده پتاس در ایران و یکی از بزرگترین تولید کنندگان پتاس در خاورمیانه می باشد. این مجتمع با وسعت معدنی دو هزار کیلومترمربع در استان اصفهان - شهر خور واقع شده است. این مجتمع با هدف تولید سالانه پنجاه هزار تن کلرید پتاسیم بعنوان کود شیمیایی و سیصد هزار تن کلرید سدیم جهت مصارف پتروشیمی، خوراکی و داروئی و سی هزار تن هیدروکسید منیزیم افتتاح و به بهره برداری رسیده است.آدرس تلگرام :

زمین شناسی و پراکندگی کانه در ایران

پنجشنبه, ۷ اسفند ۱۳۹۳، ۰۹:۰۲ ق.ظ

 کانسارهای نمک در تمام دنیا تقریباً در تمام سازندهای زمین شناسی به سنین مختلف وجود دارند. مهمترین آنها در دوران های دونین، پرمین، کرتاسه و ترشیاری تشکیل یافته است. سریهای تبخیری درایران به جز گنبدهای نمکی زاگرس که متعلق به پروتروزوئیک فوقانی- کامبرین تحتانی است، از ژوراسیک تا میوسن و پراکندگی آنها از آذربایجان تا نواحی مرکزی و جنوبی و به طرف شرق تا نیشابور مشاهده می‌گردد. در این سریها، نمکهای میوسن از اهمیت ویژه ای برخوردارند، لایه های نمک میوسن پیشین در مرکز و شمال غرب ایران گسترش فراوانی دارند.
اولین گزارش امکان وجود پتاس در ایران در سال 1866 توسط گوبل درمنطقه ماهان آذربایجان شرقی ارائه شد. بعد از آن در سال 1959 معرفی پتاس در دریاچه ارومیه توسط بلوک انجام شده و میزان K2O موجود در آن را حدود 60 میلیون تن اعلام کرد و بالاخره شازن در سال 1966 درگزارش خود علاوه بر اندیس ماهان به 6 سری تبخیری در ایران اشاره می‌کند که از قدیم به جدید عبارتند از :
1- سری نمکی هرمز
2- سری نمکی ژوراسیک بالایی
3- سری نمکی ائوسن
4- سری نمکی ائسن – ائوسن
5- سری نمکی میوسن
6- سری نمکی پلیوسن


با توجه به تحقیقات انجام شده، برخی از این نقاط دارای اندیس های پتاس بوده و دیگر نقاط نیاز به بررسی بیشتر دارد.
• در جنوب ایران سری نمکی هرمز گسترش دارد که بیشترین تجمع گنبدهای نمکی در بخشهای جنوب و شرق ومیانی. فارست (1989) با اندازه گیری میزان پتاس شورابه های گنبدهای نمکی مختلف در جنوب ایران، اندیس کوه نمک بندرعباس و اندیس کوه نمک دشتی را معرفی می‌کند.
• در ایران مرکزی نیز تعداد زیادی گنبد نمکی در محدوده شمالی کویر هم وجود دارد که به طور کامل یا بخشی در لایه های تبخیری میوسن ریشه دارند. گنبدهای نمکی موجود در استان سمنان ضخامت زیادی از نمک دارند که از پتانسیل های بالقوه و مهم وجود پتاس در این استان هستند. گنبدهای نمکی اطراف گرمسار و ایوانکی واحدهای مختلف سازند قرمز بالایی را قطع کرده و از توده های نفوذی بازیک می باشند. تشکیل شده است. بیشترین ذخایر نمک (شامل نهشته های نمک دار و افقهای نمک) در نهشته های نئوژن ایران جای داشته و این نهشته ها از گسترش وسیعی در دشت کویر و دیگر مناطق استان سمنان برخوردار است. همچنین با توجه به مطالعات انجام شده در معدن نمک قم، میزان قابل توجهی پتاس در شورابه های داخل معدن وجود دارد.
• بخش جنوبی استان خراسان از مجموعه سنگهای رسوبی- آذرین و آذرآواری تشکیل شده است و در واقع همین بخش واجد نمک است. از ائوسن رسوبگذاری دوران سوم شروع شده و در ائوسن- الیگوسن محیط تبخیری بر منطقه حکمفرما شده است. در برخی نقاط این مجموعه وجود پتاس محتمل است.
• در زون البرز طی نئوژن شرایط رسوب املاح تبخیری مساعد گشته است چنان که درطول میوسن لایه های نمکی به ویژه در آذربایجان بوجود آمد که در پی جویی های مقدماتی برخی از آنها دارای مقادیر پتاس قابل توجه هستند.
به غیر از منابعی که ذکر شد، پتاس در شورابه های پلایاها (که مهمترین آن پلایای کویر بزرگ( شهرستان خوروبیابانک) ، مرداب گاو خونی و پلایای ابرقو است)، در شورابه ها و آب دریاچه‌های اشباع (دریاچه ارومیه) و سفره های آب زیر زمینی شور حاشیه کویرهای ایران و مناطق خشک وجود دارد.

  • ۹۳/۱۲/۰۷
  • ۸۳۰ نمایش
  • مجتمع پتاس خوروبیابانک

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی