مجتمع پتاس خور

اولین تولید کننده پتاس در ایران

مجتمع پتاس خور

اولین تولید کننده پتاس در ایران

مجتمع پتاس خور

اولین تولید کننده پتاس در ایران و یکی از بزرگترین تولید کنندگان پتاس در خاورمیانه می باشد. این مجتمع با وسعت معدنی دو هزار کیلومترمربع در استان اصفهان - شهر خور واقع شده است. این مجتمع با هدف تولید سالانه پنجاه هزار تن کلرید پتاسیم بعنوان کود شیمیایی و سیصد هزار تن کلرید سدیم جهت مصارف پتروشیمی، خوراکی و داروئی و سی هزار تن هیدروکسید منیزیم افتتاح و به بهره برداری رسیده است.آدرس تلگرام :

کتایون ملکی - گروه معدن: با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت کارخانه ۵۰هزار تنی پتاس در شهرستان خور و بیابانک استان اصفهان با ظرفیت ۵۰هزار تن آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار اعزامی صمت، نخستین کارخانه تولید پتاس در کشور ظهر دیروز با حضور رییس هیات عامل ایمیدرو، رییس شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران و استاندار اصفهان و تعدادی از مقامات محلی در منطقه خور و بیابانک راه‌اندازی شد. این کارخانه از ظرفیت تولید ۵۰هزار تن پتاس در سال برخوردار است و با استفاده از شورابه‌های کویر مرکزی ایران در استان اصفهان فعالیت می‌کند. در این کارخانه در مجموع ۶۰۰ فرصت شغلی ایجاد شده و فرصتی ناب برای رشد درآمد و تغییر چهره اقتصادی در منطقه کم برخوردار خور و بیابانک به‌شمار می‌آید. در مراسم راه‌اندازی نخستین کارخانه تولید پتاس کشور که مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، فرماندار خور، نماینده مردم نائین و خور و جمعی از مدیران ایمیدرو و مسئولان محلی حضور داشتند، رییس هیات عامل ایمیدرو گفت: راه‌اندازی این کارخانه یکی از عینی‌ترین مصداق‌های اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود. مهدی کرباسیان با اشاره به اینکه این طرح در سال‌های اخیر در انتظار راه‌اندازی قرار داشت، گفت: با وجود اینکه نیاز بارزی برای استفاده از فناوری روز وجود داشت خوشبختانه این امر با همت مدیران ایمیدرو، شرکت‌های داخلی و همکاری مشاور خارجی برطرف شد. وی با تاکید بر این نکته که اکنون نیازی به حضور کارشناسان خارجی برای طرح‌های مشابه نداریم، گفت: توجه جدی به توسعه بخش معدن و صنایع معدنی از وظایف سازمانی ایمیدرو محسوب می‌شود که در سطح کشور بدان همت می‌گمارد و در این مسیر همکاری بخش خصوصی نیز سبب تسریع در توسعه این حوزه می‌شود. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بخش معدن را معاش اصلی مناطق کویری عنوان کرد و گفت: وجود استعدادهای خدادادی همچون نیروی انسانی و معادن غنی در این مناطق، توجه به بخش معدن را ضروری می‌کند. وی گفت: از ۶۰ پلایای (مناطق پست و کم ارتفاع) ۳ پلایای بزرگ در اختیار ایمیدرو است که مهم‌ترین آن از نظر خلوص پلایای خور و بیابانک است. وی نیاز کشور به پتاس را حدود ۲۵۰هزار تن اعلام کرد و گفت: این امر نشان می‌دهد برای برطرف کردن نیاز کشور به این ماده معدنی باید به توسعه طرح‌های شورابه‌ای طرح‌های توسعه‌ای جدید به اجرا در آورد. کرباسیان همچنین تاکید کرد: طرح‌های این بخش زمانی راه‌اندازی می‌شوند که یک دوره موفقیت‌آمیز تولید را پشت سرگذاشته باشند و این امر در مدت فعالیت ۴۵روزه کارخانه پتاس به طور عملی نشان داده شد. رییس هیات عامل ایمیدرو از تمامی مدیران، کارشناسان و شرکت‌هایی که نقشی در راه‌اندازی نخستین کارخانه تولید پتاس کشور داشتند تشکر کرد. وی اظهار امیدواری کرد که در چارچوب ششمین برنامه توسعه کشور، بخش معدن و صنایع معدنی بیش از پیش مورد توجه دولت قرار گیرد و پروژه‌های متوقف شده یا راکد فعال شوند.


جعفری: کمر واردات می‌شکند
وجیه‌الله جعفری، مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی نیز در ادامه این مراسم با تشکر از تمامی افرادی که در اجرای این طرح حضور داشتند، اظهار کرد: در کشور ۲۰۰ تا ۲۶۰هزار تن کود پتاس مصرف می‌شود که تمامی آن از طریق واردات تامین می‌شود. در صورتی که اگر ظرفیت کامل شود می‌توان بخشی از نیاز کشور به کود پتاس را تولید کنیم. درحال‌حاضر نزدیک به ۳۳میلیون تن پتاس در کل جهان تولید می‌شود. وی ادامه داد: ما در کشور شاهد ظرفیت‌های خوبی در زمینه شورابه‌ها هستیم به‌طوری که درحال‌حاضر ۶۰ پلایا در کشور وجود دارد که ۳ پلایای آن در اختیار شرکت تهیه و تولید مواد معدنی است. اما با وجود چنین ظرفیت‌هایی نتوانستیم استفاده خوبی از آنها داشته باشیم که دلیل آن هم می‌تواند به نبود دانش غنی برگردد. جعفری افزود: امروز شاهد راه‌اندازی کارخانه تولید پتاس در کشور هستیم و اجرای این موضوع می‌تواند ریسک سرمایه‌گذاری در زمینه شورآبه‌ها را کاهش دهد و امیدواریم پس از این شاهد ورود سرمایه‌گذاران به این بخش باشیم. مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران با اشاره به موضوع گردشگری تصریح کرد: بحث گردشگری از موضوعات دیگری است که می‌توان در اجرای پروژه پتاس آن را تعریف کرد. این پروژه یک ظرفیت اقتصادی است که می‌توان رویکردهای مختلفی از آن داشت. به گفته وی یک ماه و نیم است که واحد پتاس خور و بیابانک کار خود را شروع کرده و تلاش می‌کند با راهنمایی و حمایت از کل ظرفیت مجموعه استفاده کند. وجیه‌الله جعفری همچنین افزود: با کسب دانش فنی ایجاد این کارخانه، سرمایه‌گذاری برای طرح‌های مشابه در کشور به طور محسوسی کاهش خواهد یافت. وی راه‌اندازی کارخانه پتاس خور را نمونه‌ای برای توسعه این صنعت در کشور دانست که می‌تواند زنجیره این صنعت برای تولید نمک‌های صنعتی و هیدروکسید منیزیوم را تکمیل کند. محدوده شورابه‌های خور و بیابانک از ۲هزار کیلومتر مربع تشکیل شده که هزار کیلومتر مربع آن برای استحصال مواد معدنی مناسب تشخیص داده شده است. میزان ذخیره شورابه‌های خور و بیابانک ۷۵۰میلیون مترمکعب است. یکی از مهم‌ترین کاربردهای پتاس استفاده درتولید کودهای کشاورزی است.


رونق شرق اصفهان کلید خورد
زرگرپور، استاندار اصفهان نیز با حضور در این مراسم اظهار کرد: یکی از سیاست‌های کلیدی دولت تدبیر و امید که بر آن تاکید بسیاری شده، بحث توازن منطقه‌ای است. استان اصفهان از مزیت‌های بسیار خوبی برخوردار است به‌طوری‌که می‌توان آن را در صنعت اول و در معدن و کشاورزی دوم دانست. البته در کنار این موضوع چالش‌هایی وجود دارد که این چالش‌ها در سطح ملی هستند، مانند بحث آب، آلودگی هوا، حمل‌ونقل و بالا بودن نرخ بیکاری. وی ادامه داد: متاسفانه در بحث توازن منطقه‌ای وضعیت مناسبی وجود ندارد، در غرب استان اصفهان آب، امکانات، کشاورزی و صنایع زیادی وجود دارد، اما در شرق استان با وجود ظرفیت‌های بسیار شاهد مشکلات زیادی هستیم. زرگرپور با اشاره به اینکه در شرق استان بحث گردشگری و معادن و صنایع وابسته ۲ بخش مهم برای توسعه این مناطق به‌شمار می‌رود، گفت: امروز یکی از روزهای خوش ماست اما انتظار ما تنها در این حد نیست. انتظار داریم معدن «نخلک» در نائین اشتغالی هزار نفری داشته باشد، همچنین انتظار داریم ۲کارخانه دیگر مجموعه پتاس خور و بیابانک فعال شده و اشتغال به ۱۵۰۰ نفر برسد. استاندار اصفهان به سیاست‌های کلان دولت اشاره کرد و ادامه داد: امروز راه‌اندازی کارخانه پتاس اقدامی اساسی برای ایجاد توازن در سطح استان به شمار می‌آید.


گردشگری به کمک معدن می‌آید
علی علوی‌نائینی، سرپرست پتاس خور و بیابانک نیز در مراسم راه‌اندازی کارخانه ۵۰هزار تنی با توجه به توقف چند ساله این کارخانه اظهار کرد: کارخانه پتاس خور و بیابانک در سال ۱۳۸۷ افتتاح شد ولی بدون هیچگونه تولیدی تعطیل شد. به‌دلیل شرایط حاکم بر کشور متوقف بود. اما از زمان شروع به کار با همکاری سازمان توسعه صنایع معدنی (ایمیدرو) و مشاور خارجی و شرکت «کاهن‌ربا» در اردیبهشت‌ماه امسال نخستین محصول پتاس کشور در این کارخانه طبق استاندارد جهانی شروع شد. وی ادامه داد: طبق طرح کلی ساخت ۳ کارخانه در نظر گرفته شده بود اما درحال‌حاضر فقط کارخانه پتاس اجرایی شده و ظرفیت ۲ کارخانه دیگر خالی مانده است. علوی‌نائینی در ادامه افزود: اشتغالزایی این کارخانه افزون‌بر ۳۰۰ نفر به‌صورت مستقیم و ۳۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم است. برای رسیدن به ظرفیت اسمی کارخانه یعنی تولید ۵۰هزار تن پتاس، بخش معدن و استخرها باید تقویت شود. به گفته وی درحال‌حاضر طرح جامع پتاس تهیه و به شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ارائه شده است. وی ادامه داد: در منطقه خور و بیابانک اقدامات اکتشافی کمی انجام شده و درحال‌حاضر فقط چند معدن سنگ ساختمانی غیراز کارخانه ما فعالیت می‌کند. سرپرست واحد پتاس خور و بیابانک در ادامه تصریح کرد: طرح جذب گردشگر برای آبشار نمکی نیز جزو طرح‌های این کارخانه است که در اجرای آن از باطله نمک استفاده می‌شود. وی با بیان اینکه آبشار نمکی واحد پتاس خور و بیابانک در نوروز امسال افزون‌بر ۷هزار گردشگر داشته است به محصولات قابل فروش این کارخانه اشاره کرد و افزود: پتاس، نمک و شورابه نهایی، محصولات قابل فروش این کارخانه هستند که با فروش آنها تا پایان سال افزون‌بر ۹۰میلیارد تومان درآمد خواهیم داشت. واحد پتاس در منطقه کویری خور و بیابانک در بخش مرکزی کویر بزرگ ایران در استان اصفهان در فاصله ۳۱۰ کیلومتری شهرستان نائین و ۴۰ کیلومتری جاده خور- طبس واقع شده است.

  • ۹۴/۰۵/۰۸
  • ۷۱۱ نمایش
  • مجتمع پتاس خوروبیابانک

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی