مجتمع پتاس خور

اولین تولید کننده پتاس در ایران

مجتمع پتاس خور

اولین تولید کننده پتاس در ایران

مجتمع پتاس خور

اولین تولید کننده پتاس در ایران و یکی از بزرگترین تولید کنندگان پتاس در خاورمیانه می باشد. این مجتمع با وسعت معدنی دو هزار کیلومترمربع در استان اصفهان - شهر خور واقع شده است. این مجتمع با هدف تولید سالانه پنجاه هزار تن کلرید پتاسیم بعنوان کود شیمیایی و سیصد هزار تن کلرید سدیم جهت مصارف پتروشیمی، خوراکی و داروئی و سی هزار تن هیدروکسید منیزیم افتتاح و به بهره برداری رسیده است.آدرس تلگرام :

تاریخچه شهرستان خوروبیابانک

يكشنبه, ۲۹ فروردين ۱۳۹۵، ۱۰:۵۶ ق.ظ

سرزمین پهناور ایران آکنده از شگفتی­های بسیاری است. کوه­هایی که از دشت­ها بر آمده ­اند و سر بر ابرها کشیده­ اند. جنگل­هائی که پیکر کوه­ ها را در حریر سبز پیچیده­ اند. شن­زارهایی که با تازیانه توفان در بیابان­ها سرگردانند. شوره ­زارهائی که آئینه ­دار آفتاب هستند. در آن سوی کوه­های البرز ابرهای ایثارگر می­ بارند و در این سوی کوه­ها دریائی گسترده که طوفان موج بر موج شن و نمک پدید می­ آورند. آسمان بر زمین بخیل و زمین خالی از گیاه است.

غروب کویر

افتادن پرتو خورشید در آب­های خزر به همان اندازه زیبا می­ باشد که بر آمدن آن پرتو نور­گستر از دریاچه ­ی نمک خور .

بر ساحل کویر نمک

                         آنجا که راه به بن بست می­رسد

                                                              خور آرمیده است ...        

                                                                                                         (برگرفته از کتاب بر ساحل کویر نمک)

کهن دیاری که در مرکز ایران زمین واقع شده و چونان نگینی درخشان در دشت کویر می­درخشد.

در کتب جغرافیای قرن چهار و پنج چون اشکال العالم، احسن التقاسیم، صوره الارض، مسالک و ممالک و غیره فقط از سه روستای منطقه خوروبیابانک یعنی جرمق (گرمه)، بیادق(بیاذه) و ارابه (ایراج) تحت عنوان سه ده یاد شده است.

ناصر خسرو در سال 444 هجری با نام بردن از گرمه و پیاده (بیاضه) مجموع آبادی­های منطقه را دوازده پاره دیه می­داند اما از آن­ها نام نبرده است. از عهد سلجوقی تا اواخر دوره فتحعلی شاه خوروبیابانک جزء یزد بود. در سال 1240 به ایالت سمنان پیوست. در سال 1336 قمری ضمیمه خراسان و سیستان و طبس شد. از سال 1301 تا 1305 ولایتی مستقل به شمار می­رفت و از این سال بار دیگر به سمنان و یزد ضمیمه شد. در سال 1327 با شهرستان شدن نایین از یزد جدا و به صورت بخشی از شهرستان نایین به استان اصفهان پیوست. در سال 1388 بخش خوروبیابانک از نائین منفک و به شهرستان ارتقاء یافت.

  • ۹۵/۰۱/۲۹
  • ۶۰۷ نمایش
  • مجتمع پتاس خوروبیابانک

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی