مجتمع پتاس خور

اولین تولید کننده پتاس در ایران

مجتمع پتاس خور

اولین تولید کننده پتاس در ایران

مجتمع پتاس خور

اولین تولید کننده پتاس در ایران و یکی از بزرگترین تولید کنندگان پتاس در خاورمیانه می باشد. این مجتمع با وسعت معدنی دو هزار کیلومترمربع در استان اصفهان - شهر خور واقع شده است. این مجتمع با هدف تولید سالانه پنجاه هزار تن کلرید پتاسیم بعنوان کود شیمیایی و سیصد هزار تن کلرید سدیم جهت مصارف پتروشیمی، خوراکی و داروئی و سی هزار تن هیدروکسید منیزیم افتتاح و به بهره برداری رسیده است.آدرس تلگرام :

موقعیت جغرافیایی شهرستان خوروبیابانک

يكشنبه, ۵ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۱۰:۵۹ ق.ظ

شهرستان خوروبیابانک در موقعیت جغرافیایی 55 درجه و 05 دقیقه و 07 ثانیه طول شرقی از نصف­النهار گرینویچ و 33 درجه و 46 دقیقه و 34 ثانیه عرض شمالی از خط استوا قرار دارد.

این شهرستان از شرق به استان خراسان جنوبی (طبس)، از جنوب به استان یزد (اردکان)، از شمال به استان سمنان (معلمان) و از غرب به شهرستان نایین (بخش انارک) محدود می­شود.

شهرستان کویری خوروبیابانک با مساحتی بالغ بر 11 هزار کیلومترمربع در شرقی­ترین نقطه استان پهناور اصفهان و در فاصله 420 کیلومتری مرکز استان (شهر اصفهان) قرار دارد.

 

شهر خور

خور مرکز شهرستان وسیع خوروبیابانک می­باشد و در گویش آن، واژه های اَوستائی و کهن به فراوانی یافت می­شود. خور (آفتاب) است و فرشته نگهبان آفتاب و نماینده کارهایی که در روز خور (روز یازدهم از هر ماه شمسی) انجام می­شود. تاریخ خور حداقل تا زمان صفویه روشن است. بر روی یکی از دو طوقه عَلَم وقف بر حسینیه خور تاریخ 974 هجری حک شده است که مربوط به زمان شاه طهماسب است. قباله­هایی از خرید و فروش آب و املاک و اسنادی نیز مربوط به ازدواج از دوره شاه سلطان حسین در دست می­باشد. تصور بر این است که عامل ارتباط، در پیدایش خور نقش مهمی داشته است و چشمه دریاشور (چشمه ای در نخلستان خور) بر بلندای قله تین (تل سرچشمه) محل مناسبی برای اُتراق کاروان­ها بوده است. از مناطق دیدنی  شهر خور می­توان به آستان مقدس امامزاده سیدکمال­الدین­داود، آرامگاه استاد حبیب یغمایی، مسجد عرب­ها، مسجد دارالشفاء، آب انبارها و بافت قدیمی اشاره نمود.

  • ۹۵/۰۲/۰۵
  • ۹۹۵ نمایش
  • مجتمع پتاس خوروبیابانک

موقعیت جغرافیایی شهرستان خوروبیابانک

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی