مجتمع پتاس خور

اولین تولید کننده پتاس در ایران

مجتمع پتاس خور

اولین تولید کننده پتاس در ایران

مجتمع پتاس خور

اولین تولید کننده پتاس در ایران و یکی از بزرگترین تولید کنندگان پتاس در خاورمیانه می باشد. این مجتمع با وسعت معدنی دو هزار کیلومترمربع در استان اصفهان - شهر خور واقع شده است. این مجتمع با هدف تولید سالانه پنجاه هزار تن کلرید پتاسیم بعنوان کود شیمیایی و سیصد هزار تن کلرید سدیم جهت مصارف پتروشیمی، خوراکی و داروئی و سی هزار تن هیدروکسید منیزیم افتتاح و به بهره برداری رسیده است.آدرس تلگرام :

استخرهای تبخیر خورشیدی

چهارشنبه, ۲۲ شهریور ۱۳۹۶، ۰۸:۱۲ ق.ظ

به دلیل اینکه تبخیر شورابه در احجام زیاد انرژی حرارتی بالایی نیاز دارد، برای کاهش هزینه تولید از انرژی خورشیدی استفاده می شود. استخرهای تبخیر خورشیدی در حقیقت بخشی است که در آن شورابه تبخیر و املاح آن استحصال می شود.

استخرهای تبخیر خورشیدی مجتمع پتاس یکیی از مهم ترین حلقه ها در زنجیره تولید مجتمع است که با هزینه بخش عظیمی از منابع مالی و صرف مدت طولانی احداث شده است.بخش استخرها شامل 8 استخر استحصال نمک و 6 استخر استحصال کارنالیت است که مساحت مجموع آن ها بالغ بر 12 کیلومتر مربع می باشد.

استخر3

محصولات این بخش شامل نمک صنعتی، کارنالیت و شورابه نهایی است. نمک صنعتی تولید شده در استخرها با خلوص بالای 95 درصد قابلیت تبدیل به نمک خوراکی را دارد. کارنالیت ماده اولیه و خوراک کارخانه فرآوری پتاس است. از شورابه نهایی استخرها نیز برای جلوگیری از ایجاد گرد و غبار در جاده های خاکی استفاده می شود (تحت عنوان محلول SSR400).

وظیفه اصلی بخش استخرهای تبخیر خورشیدی تأمین خوراک اولیه کارخانه می باشد. به همین منظور میبایست سالانه 15 میلیون متر مکعب شورابه از معدن به استخرها پمپاژ شود تا بتوان کارنالیت مورد نیاز کارخانه را تأمین نمود. البته با طراحی خاص، عملیات گردش شورابه در استخرها کلاً به صورت ثقلی و بدون استفاده از پمپ یا تجهیز مکانیکی دیگیری انجام می شود. در واقع با استفاده از شیب زمین و طراحی پلکانی استخرها، تلاش شده تا حد امکان از مزیت های طبیعی محیط پیرامون در جهت کاهش قیمت فرآیند تولید استفاده کردد.

استخر2

برنامه ریزی و گردش شورابه در استخرها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. چرا که این پروسه به شدت تحت تاثیر شرایط جوی (درجه حرارت، وزش باد، بارش باران و ...) قرار دارد و مدیریت بخش استخرها برای تولید کارنالیت باید اقدامات زیر را به موقع انجام دهد:

  • آماده سازی استخرهای استحصال نمک و کارنالیت: این آماده سازی شامل برداشت نمک، تسطیح گل کلمی در استخرهای نمک گیری و احداث شبکه و پارتیشن بندی در استخرهای کارنالیت گیری است.
  • تنظیم برنامه آبگیری و اصلاح آن با توجه به شرایط محیطی
  • کنترل فرایند استخرهای نمک و کارنالیت
  • زهکشی استخرهای کارنالیت گیری
  • جمع آوری و حمل کارنالیت تولید شده

برداشت محصولات بخش استخرها به دلیل بزرگ مقیاس بودن احجام عملیات، با دستگاه های خاصی تحت عنوان هاروستر انجام می شود که این نوع تجهیز با توان باربرداری 450 تن در ساعت به سفارش مجتمع پتاس طراحی و ساخته شده است.

 

 

 

  • ۹۶/۰۶/۲۲
  • ۷۶۴ نمایش
  • مجتمع پتاس خوروبیابانک

استخر

استخرهای تبخیر خورشیدی

استخرهای پتاس

فرایند استحصال

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی