مجتمع پتاس خور

اولین تولید کننده پتاس در ایران

مجتمع پتاس خور

اولین تولید کننده پتاس در ایران

مجتمع پتاس خور

اولین تولید کننده پتاس در ایران و یکی از بزرگترین تولید کنندگان پتاس در خاورمیانه می باشد. این مجتمع با وسعت معدنی دو هزار کیلومترمربع در استان اصفهان - شهر خور واقع شده است. این مجتمع با هدف تولید سالانه پنجاه هزار تن کلرید پتاسیم بعنوان کود شیمیایی و سیصد هزار تن کلرید سدیم جهت مصارف پتروشیمی، خوراکی و داروئی و سی هزار تن هیدروکسید منیزیم افتتاح و به بهره برداری رسیده است.آدرس تلگرام :

آداب و رسوم و صنایع دستی شهرستان خوروبیابانک

شنبه, ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۱۱:۱۹ ق.ظ

صنایع دستی

فرش دستبافت، پارچه های سنتی، گلیم، کرباس، پلاس و مصنوعات ساخته شده از برگ نخل خرما مانند کلاه حصیری، بادبزن، سبد، زیرانداز و ...

سوغات

چنگمال، زعفران، پسته، خرما، داروهای گیاهی، لبنیات، انار و سیر

سوگواری محرم

در این شهرستان طی دو ماه محرم و صفر به ویژه دهه اول ماه محرم برپائی مجالس عزاداری شوری دیگر می­گیرد. شب هنگام حسینیه­ها آکنده از عزادارن است و دسته­های سینه­زنی و زنجیرزنی در کوچه و خیابان­ها به راه می­افتند و افرادی که نذر و نیاز دارند در این ایام از عزاداران حسینی پذیرائی می­کنند.

نخل گردانی

روز پنجم محرم الحرام مردم در حسینیه­ها جمع شده نَخل و عَلَم به پا می­کنند. یعنی به آنها جامه­های رنگین می­پوشانند و به آن آینه و شمشیر می­آویزند و پس از تزئین، نخل و علم را در خیابان­ها و کوچه­ها حرکت داده و مردم در این روز نیز قربانی می­کنند. از شب ششم تا شب دهم نخل بر دوش جوانان در حسینیه در میان جمعیت به حرکت در می­آید و چاووش به چاووشی می­پردازد و در پایان هر بیت شعری که چاووش می­خواند حاملان نخل آن را به شدت می­جنبانند و زنگ­های آن را به صدا در می­آورند. نخل سمبلی از کاروان امام حسین (ع) است. در روز عاشورا جامه نخل به صورت نیمه افراشته در می­آید که نشانه­ای از شهادت شهدای کربلا و سمبلی از یک کاروان ستمدیده را می­نمایاند. هر شب هنگام نخل­گردانی مراسم عَلَم­گردانی هم انجام می­گیرد. عَلَم­ها را همیشه افرادی از سادات بر شانه خویش حمل می­کند.

عَلَم گردانی

روز نهم محرم الحرام هر سال در خور و قَصَبات آن مراسمی به نام عَلَم­گردانی انجام می­گیرد. عَلَم به هر خانه­ای که وارد می­شود بانوی خانه کاسه آبی بر طوقه علم می­ریزد و آن را در کاسه ای دیگر جمع می­کند و برای تبرک به اهل خانه می­دهد و مردم نیز برای مخارج حسینیه به علم کمک­های نقدی می­کنند.

کُشتن نخل

در منطقه خور رسم است که هرگاه میهمان عزیزی دارند جهت اِکرام آن میهمان، گرانبهاترین و ارزشمند ترین موجودی خود را که همانا نخل خرما است به پای میهمان قربانی کنند. بدین صورت که آن قدر شاخ و بال‌های درخت را از بالا می‌بُرند تا به مرکز آن که همان قلب درخت و در اصطلاح پنیر درخت است می‌رسند. با این کار عملاً درخت از بین رفته و چون دیگر نه برگ و باری دارد و نه آوندی، به سرعت خشک شده و از بین می‌رود. اما در این میان گاهی پدیده‌هایی رخ می‌دهد که قدرت و عظمت خداوند را بیشتر می‌نمایاند. به بار نشستن درخت خرما پس از قربانی شدن آن نیز از جمله این استثنائات است.

 

 

  • ۹۵/۰۲/۱۸
  • ۱۵۹۱ نمایش
  • مجتمع پتاس خوروبیابانک

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی