مجتمع پتاس خور

اولین تولید کننده پتاس در ایران

مجتمع پتاس خور

اولین تولید کننده پتاس در ایران

مجتمع پتاس خور

اولین تولید کننده پتاس در ایران و یکی از بزرگترین تولید کنندگان پتاس در خاورمیانه می باشد. این مجتمع با وسعت معدنی دو هزار کیلومترمربع در استان اصفهان - شهر خور واقع شده است. این مجتمع با هدف تولید سالانه پنجاه هزار تن کلرید پتاسیم بعنوان کود شیمیایی و سیصد هزار تن کلرید سدیم جهت مصارف پتروشیمی، خوراکی و داروئی و سی هزار تن هیدروکسید منیزیم افتتاح و به بهره برداری رسیده است.آدرس تلگرام :

کلرید پتاسیم چیست؟

سه شنبه, ۲۳ آبان ۱۳۹۶، ۱۲:۴۱ ب.ظ

پتاس

کلرید پتاسیم نوعی نمک است که از ترکیب پتاسیم و کلر به وجود می آید. کلرید پتاسیم مهمترین نمک پتاسیم دار است که از دیگر نمک های پتاسیم، مصرف بیشتری دارد.

موارد مصرف و کاربرد کلرید پتاسیم :

  1. به عنوان کود در صنایع کشاورزی.
  2. تولید هیدروکسید پتاسیم و فلز پتاسیم.
  3. جایگزین کلرید سدیم در واحدهای نرم کننده آب خانگی.
  4. عملیات حفاری نفت و گاز و تولید گل حفاری.
  5. صنایع تولید صابون و شوینده ها.
  6. تولید رنگ های شیمیایی.
  7. صنایع شیشه و سرامیک.
  8. یخ زدایی از سطح خیابان ها و جاده ها.

مقدار نیاز و تولید کلرید پتاسیم در کشور

بر اساس آمارهای موجود، سالانه بالغ بر  250هزار تن کلرید پتاسیم در کشور مصرف می شود که تا سال  1394 کل این مقدار از طریق واردات تأمین می شده است. اما به همت تلاشگران عرصه صنعت و معدن، با راه اندازی کارخانه فرآوری پتاس خوروبیابانک به ظرفیت تولید اسمی سالانه  50هزار تن، از مردادماه سال  94 بخشی از نیاز کشور به ماده استراتژیک پتاس در این کارخانه تولید می شود.

تولید کلرید پتاسیم  % 95.5 در مجتمع پتاس خوروبیابانک و عرضه به بازار مصرف داخل و خارج

 شورابه اولیه موجود در معدن پلایای خوروبیابانک با استفاده از حفر کانال، زهکشی و جمع آوری می شود و از طریق ایستگاه پمپاژ به استخرهای تبخیر خورشیدی ارسال می گردد. در مرحله اول نمک موجود در شورابه ورودی به استخرها بر اثر تبخیر خورشیدی راسب می شود و پس از آن کارنالیت ؛که در حکم خوراک کارخانه فرآوری پتاس است؛ استحصال می شود . کارنالیت تولید شده در استخرها طی  5مرحله اصلی (مشینگ، فلوتاسیون، دکامپوزیشن، لیچینگ، خشک کردن) در کارخانه فرآوری پتاس به محصول کلرید پتاسیم تبدیل می شود. کلرید پتاسیم در این کارخانه با خلوص بیش از % 95.5 و مطابق استانداردهای جهانی تولید می شود. بازاریابی و فروش این محصول علیرغم واردات چشمگیر، با موفقیت انجام شده است به نحوی که به دلیل خلوص مطلوب، علاوه بر بازار داخلی، از خارج کشور هم متقاضی خرید وجود دارد.

تولید کلرید پتاسیم  % 99 در مجتمع پتاس خوروبیابانک

در راستای تنوع تولید محصولات و امکان سنجی تولید پتاس خوراکی و دارویی مورد نیاز کشور ،  متخصصان مجتمع پتاس خوروبیابانک پس از انجام  تحقیقات آزمایشگاهی ، موفق به تولید پتاس با خلوص بالای  % 99.4 شدند.

موارد مصرف و کاربرد کلرید پتاسیم خلوص بالا (>%99.4)

1_  صنایع غذایی و تولید مواد خوراکی                2_  صنایع دارویی

  • ۹۶/۰۸/۲۳
  • ۹۳۸ نمایش
  • مجتمع پتاس خوروبیابانک

واحد پتاس

کلرید پتاسیم

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی